A U T O R I Z A R I

Creat de cindy, Oct 27, 2007, 05:01 AM

« precedentul - următorul »

Tophos


                  pt cei de la Geografie, specializarea Cadastru, din surse sigure am aflat ca au fost autorizati cei de Facultatea Petrosani, specilizarea Topografie miniera, care se incadreaza la DOMENIUL MINE, PETROL, GAZE, deci nicidecum la DOMENIUL GEODEZIE, deci parerea mea este ca stimati domni din comisia de autorizare au ceva cu noi. Pentru ca nu inteleg asta. Poate careva dintre acesti domni pot sa ne ajute cu niste explicatii.
Raspunsul este ca o parte din acesti domnii din comisii sau din conducerea OGR au terminat la Petrosani, deci pentru unii muma pt altii ciuma.



               

Tophos


                  Alta nelamurire am cu vechimea in munca pe care o cer. Conform legii 16/2007, ca sa putem fi autoriza trebuie sa avem o perioada de stagiu de 2 ani pe langa un geodez cu drept de semnatura. Deci tinand cont de faptul ca pana acum nu aveam nici un geodez cu drept de semnatura conform acestei legi rezulta ca nimeni nu si-a indeplinit stagiul deci nu se poate autoriza nimeni.
Pentru ca din discutia avuta cu cineva din conducerea OGR m-i s-a spus ca si daca fac o Facultate cu profil Geodezie, am nevoie de stagiu de 2 ani dupa terminarea facultatii, cu toate ca am o vechime de 6 ani in domeniu, in baza unei diplome emise de o Facultate acreditata si a unei specializari de cadastru.
Deci acesti domni vor sa stearga cu buretele si acesti ani din cartea mea de munca. Ei se considera niste Dumnezei care ajuns la borcanul cu miere si taie in stanga si in dreapta cum vor ei.



               

Tophos


                  Deci in momentul de fata Onorata Comisie autorizeaza pe oricine are trecut pe diploma geodezie, sau topografie miniera (DOMENIU MINE, PETROL, GAZE), dar nu pe cei care au cadastru si cartografie (DOMENIU GEOGRAFIE), strict parerea mea este domeniul Geografie este mai aproape de domeniul Geodezie, dar nu asta are importanta.
O alta parere a mea este ca acesti domni din OGR au ceva cu UBB si in special cu Facultatea de geografie.
M-am pornit. Cineva sa scoata laptopul din priza!!!!!

La art. 65 (3) se spune ca daca am absolvit cursuri la una din specializarile: geodezie, cadastru, topografie sau topografie miniera. Pe diploma noastra scrie: CASTOGRAFIE SI CADASTRU FUNCIAR.



               

chitaila


                  Inca o chestiune aberanta, chiar nu le e rusine deloc, celor pe care ii injuram in fiecare secunda: HG 1175/2006 IN BAZA CAREIA NE RESPING DOSARELE (celor de la cartografie din Cluj) E ABROGATA DIN IULIE 2007!!!!!! 
 http://www.3xforum.ro/img/smilies/mad.png">  http://www.3xforum.ro/img/smilies/mad.png">



               

Tophos


                  cititi hg 676 / 2007 art 9 http://www.edu.ro/index.php/legaldocs/8227," target="_blank">http://www.edu.ro/index.php/legaldocs/8227, nemernicii nici macar si nu stiu ce fac.


               

chitaila


                  Pt Tophos, da-mi te rog un e-mail, am ceva sa-ti comunic.


               

gogu_ologu


                  Ok, voi scrie mesajul in numele unei rude de ale mele, care mi-a explicat pe indelete situatia. Adica scriu ce spune el.

Asadar, sunt geodez cu experienta de peste 35 de ani, cu diploma de geodezie. Am lucrat si ca tehnician si muncitor topo inainte de a primi diploma (dar asta a fost demult). Pot spune ca am facut lucrari de geodezie (ridicari de baraje, hale industriale cum se faceau pe vremuri, sesele etc); am lucrat peste 20 de ani la IPGG pe str Caransebes (la Chibrit) ca inginer topo.
Din 1999 m-am autorizat si am la activ 200+ de lucrari topo. Deoarece am o varsta, lucrarile sunt pe la case cu curte prin Bucuresti, de maxim cateva mii de mp.

Nu va scriu ca sa ma laud, cititi mai departe http://www.3xforum.ro/img/smilies/smile.png">

Am auzit inca de anul trecut de acest Ordin al Geodezilor. M-am interesat, am inteles din Legea 16 ca ANCPI nu mai autorizeaza, asa ca m-am simtit nevoit sa depun dosarul. Probleme cu acest dosar nu am (pentru ca am norocul de a avea diploma, intr-un fel), insa mi se pare foarte mare taxa de autorizare.

In primul rand eu vreau (numai) sa pot depune in continuare lucrari de cadastru obisnuite, nu ma intereseaza (la varsta mea) titluri "speciale" de geodez. Pentru asta (autorizare) am inteles ca taxa de autorizare e de 1000RON (anul trecut a fost la jumatate). Mai trebuie sa platesc si cotizatie anuala?

Nemultumiri:
1. taxa de autorizare aberant de mare. Stimati domni, am chitanta de la examenul de autorizare din 2001: am platit 500 de mii. Si am fost si examinat (sumar, pentru ca nu era cazul avand multa experienta). Inflatia din 2001 pana acum nu a fost de 2000%, nu dau examen, pe ce se cheltuiesc acesti bani.

2. Dar si mai revoltatoare mi se pare "cotizatia anuala" Nicaieri nu se spune explicit ca pentru a depune dosare ANCPI trebuie sa platesc si cotizatia. Inteleg sa platesc taxa de autorizare, care e justificata de logistica necesara verificarii a ceea ce deja am si sunt (cunostinte, experienta, aparatura). Asta inteleg prin taxa de autorizare. Odata ce sunt autorizat si deci am drept de semnatura "actualizat", dupa mine, pot intocmi documentatii. Cu toate ca acest drept este dat de licenta in geodezie, pe care o am conform diplomei de facultate. In fine, trec peste asta, sa zicem ca trebuie "actualizat" acest drept de semnatura.

INSA SA NU MI SE PUNA CA, PENTRU A PUTEA SA INTOCMESC SI SEMNEZ DOCUMENTATII (ADICA, A-MI FACE MESERIA) TREBUIE SA FIU MEMBRU AL ORICAREI ASOCIATII, RECTE SA PLATESC COTIZATII. NU MI SE PARE LEGAL, MORAL ETC

Intr-o asociatie intru daca vreau, nu mi se poate conditiona exercitarea meseriei prin apartenenta la o asociatie. Retineti ca personal nu vreau sa beneficiez de cine stie ce drepturi, favoruri (conferinte, discounturi la aparatura etc) ce ar putea rezulta din apartenenta mea la o asociatie.

3. Taxa si cotizatia au crescut cu 100% respectiv 50%. Avem o asa mare inflatie si nu stiu eu? Dar asta nu ma priveste pentru ca nu vreau sa fiu membru.

4. De fapt, am citit in lege (am inteles) ca geodez cu drept de semnatura e acela care a urmat procedura de autorizare. Acest geodez nu are obligatia (v, capitolul obligatii) sa plateasca cotizatia anuala. Nu scrie nicaieri ca geodezul cu drept de semnatura devine implicit membru al unei asociatii, cum e OGRul. Daca gresesc, va rog corectati.

Acest lucru nu se specifica clar pe site sau in lege. De ce oare?

5. In cazul in care chiar sunt obligat sa platesc cca 3000RON pentru a depune documentatii ANCPI, mi se pare aberant sa platesc aceasta suma, deoarece intr-un an nu scot mai mult de 10000-15000RON optimist, din care platesc impozite si un calculatorist. Deci eu ajung sa muncesc cca 4 luni numai pentru a plati taxe pe un an??? La varsta mea (peste 70!) e o aventura.
Nivelul asta al taxelor e potrivit poate pentru firme care fac retele geodezice sau lucrari ca cele pe care le-am facut inainte de 90 (daca s-or mai face). Dar eu nu fac asa ceva, pentru ca nu mai pot in primul rand (fizic).
E ca si cum ai obliga pe cei din piata care fac niste scaune sau impletituri din trestie sa plateasca aceleaisi taxe ca marii producatori de mobila.

6. Ma repet (scuze) dar eu platesc impozit. OK, platesc si o taxa de autorizare, de verificare a ceea ce sunt (geodez, CV) si am (aparatura). Exista cheltuieli cu prelucrarea dosarelor, dar pentru Dumenzeu, si la un examen de facultate taxa e de maxim cateva sute de RON!

7. A aparut Legea 16, apoi Legea 207. Nu am vazut nimic afisat la sediul ANCPI. Eu de legea 207 am aflat zilele astea. Mi-a devenit clara incurcatura cand am vazut plangerea si circulara interna. Insa taxa am platit-o deja.
Nu vi se pare normal ca ANCPI sa afiseze macar un anumt prin care sa clarifice situatia? Adica eu, autorizat, trebuie sa ma uit pe siteuri sa vad circylarele interne ale ANCPI. Si reactia unui avocat? Si eu ce fac? Ce lege respect?

Eu pot interpreta in felul urmator: OK, ANCPI nu mai autorizeaza, dar ce e deja autorizat ramane asa. Ceea ce se si intelege din Legea 207. Numai ca din ce aud de la altii (ca doar nu au platit taxele de nebuni) si din pozitia OGR (doamna avocat) reiese ca oricine trebuie reautorizat. Nu inteleg, lamuriti-ma.

Mentionez ca (bineinteles) am autorizatie ONCGC din 1999 (reinnoita ultima oara in 2001).



               

gogu_ologu


                  Dupa mine, lucrari obisnuite de cadastru, intabulare etc pot face cei cu studii de topografie si/sau experienta si/sau cursuri postliceale. Dar sa ceri musai facultate d eprofil pentru lucrari simple (case cu curte, dezmembrari, apartamente) mi se pare exagerat.

Nu stiu eaxct acum ce se cere, pentru ca indeplinesc si depasesc conditiile (experienta si diploma) dar aud ca se cere preamult pt realitatea din teren.

Ah, ca tot veni vorba:

Domnii din OGR ar trebuie sa recunoasca faptul ca "lucrarile de cadastru sunt proaste" nu pentru ca ar fi o mare de cadastristi prosti (nu contest ca exista dar in fine) ci mai ales pentru ca reteaua topo e la pamant. Din experienta, in Bucuresti, din pichetii si bornele IPB, daca mai gasesti 20-30% (maxim) nedeplasati. Dar de cele mai multe ori pichetii nu mai exista! Nu cumva e treaba geodezilor sa actualizeze si sa mentine cumva aceasta retea?

M-am lovit foarte mult de problema pichetilor lipsa si credeti-ma ca nu e usor sa intinzi o drumuire 2 km pentru o amarata de curte! La inceput prin 99-2000 era groaznic: nu avema punctele, trebuiau luate de pe Academiei, unde cu ceva relatii le obtineai (acum caietele sunt pe CD, mersi, atunci). Nu aveam planuri scanate, sa citesc coordonate grafic, citeam in geam, de abia faceam redactarea unor rapoarte in Word  si niste calcule prin Excel! daca ma gandesc prin 2000 de abia mi-ar fi mers un AutoCAD. De fapt habar nu aveam. Nu aveam nici net! De abia cu Romtelecomul...

Deci in conditiile astea, sa calculezi ca nebunul drumuiri pe baza de picheti deplasati, e de munca! calculezi (manual sau in Excel, nu aveam soft), faci compensari, iti bati capul ca nu iese si revii pe teren eventual!

Nu vreau sa spun decat ca retele "mentinute" de geodezi erau (si sunt) in stare jalnica. E o batjocura pentru cei care faceau cadastre, atunci, fara programe de CAD si planse scanate, sa le ceri sa faca ceva pe baza de "2 puncte bune din 10" sau puncte aeriene (cosuri etc)! Sa nu uit: punctele se plateau la bucata!!! Te duceai pe teren , vedeai ca se vede CET Vest sau punctul 56.789 si plateai. Ca era deplasat, era treaba ta http://www.3xforum.ro/img/smilies/smile.png">

Asa ne chinuiam la inceput, cel putin cativa ani, astia care stiam cum se face treaba inginereste. Asta pentru ca statul nu avea bani de intretinut reteaua, dar iti cerea oficial sa te bazezi pe ea. Retineti ca inainte de legea din 2007 (parca), oficial, citirea grafica de canale si puncte fixe pe planuri si considerarea acestor puncte ca puncte de sprijin era interzisa. Insa se practica din lipsa de alternative. Cine naiba sta la o casa cu curte sa faca numai drumuirea cateva zile (cu drumuri acasa, oameni, statii, sau laptopuri)?

Va spun asta ca sa constientizati ce trebuiau sa fie pusi sa faca geodezii, printre altele.

Inca ceva: vreau sa stiu daca cumva acest Ordin (in care inteleg sa intru si sa platesc cotizatii pt anumite avanataje, nu pt a face ceva ce practic imi e permis prin diploma si verificare profesionala)... ne va rezolva cateva probleme:

- ii va opri pe proprietari sa isi ridice documentatiile de la BCF, fara acordul nostru, in conditiile in care mai au de achitat bani? Cei de la BCF mi-au spus senini ca e dreptul proprietarului. Fals, el e proprietar pe imobil, nu pe lucrarea mea. Tot asa cum de la frizer nu te ridici si pleci tuns, "ca deh e capul tau" http://www.3xforum.ro/img/smilies/smile.png">
Deci, vreo lege, vreun ajutor, vreo conventie cu BCF? Ca dupa ce ridica inchiereile, adio bani de la proprietar.

- in minunatele si utopicele formulare "CERERE SI CONVENTIE" topograful se angajeaza ca a primit suma x. Asta e OK; si ca va primi suma y, dupa terminare. Ce e asta? De unde sa stiu eu ca omul imi da banii? Daca lucrarea nu se termina ca n-are acte, cum sunt cel putin 20-30% din lucrari? Absolut niciun cleint nu mi-a dat banii de pe contract, desi a fost avertizat ca lucrarea poate fi respinsa din lipsa acte. Am ramas numai cu avansul.

- tinand cont de desele cazuri uneori neprevazute in care proprietarii nu pot, nu vor etc sa aduca actele pentru completare, cum naiba imi protejez eu drepturile asupra lucrarii? Omul poate veni in lipsa mea peste 3 luni si isi poate ridica lucrarea.

- de cozile si inghesuiala de la audiente (cu 10 oameni pe zi, daca nu, alta data) de la ANCPI mai tineti minte?

- Daca ANCPI nu respecta termenul legal de 21 de zile, cum pot trage eu practic la raspundere ANCPIul? Clientul imi scade mie cotatia, zicand ca eu sunt ala prost sau lenes.

- dar procesele verbale de buna vecintatate si altele asemenea cum suna? Ce faci daca vecinul e plecat in America? Il aduce dracu' sa semneze un proces verbal?

- nu mai zic de cazul in care proprietarul are constructii fara autorizatie (asta e sport national) sau daca exista suprapuneri. Topograful e de vina. El face si desface. Umbla ca prostul dupa (inca) un act, dupa vecini, ca doar s-a angajat la o lucrare, de parca ar sti omul istoricul juridic al imobilului si ar avea in cap baza de date cadastrale

Deci, in astfel de cazuri, cine ne protejeaza? OGRul? Mai mult ca sigur nu.

=============

Deci, la monetul de fata am platit taxa si  depun dosarul (desi am inteles din circulara ca raman autorizat in continuare (?)). Probabil ca mi se va da drept de semnatura (eu zic ca e sigur, dar mai stii?) Insa cotizatie nu concep sa platesc. Inca nu am gasit unde scrie ca daca devii geodez cu drept de semnatura, devii (automat?) membru, deci trebuie sa cotizezi.

Inca ceva: acele ordine de plata in conturile OGR reprezinta (legal vorbind) si documente justificative de incasare? (cum ar facturi, chitante) Ca daca nu, e de rau.

Si ni se deconteaza modesta suma de 1000RON (pana acum am mai platit si 180RON, nu am inteles pt ce sunt acei 180RON, dar in fine)?

=============

In concluzie, eu propun sa punem undeva on-line, sau poate undeva la ANCPI (dar cred ca cer prea mult) o petitie, exact cum au facut cei de la Realitatea cu taxa auto. Daca se strand 100-200 de semnaturi eu zic ca e suficient. Si mai departe trimisa oriunde e nevoie.

Modificat de gogu_ologu (12-03-2008 17:24:55)



               

gogu_ologu


                  Din parea mea (la varsta asta) e clar ce se intampla: se vrea eliminarea celor mai mici (sau chiar a firmelor medii) pentru ca e enorm sa platesti cotizatii (pentru ce?) de zeci de mii de lei noi.

M-am uitat pe siteul OGR, pe siteul APCGC (asociatia patronatelor) si am vazut persoanele cunoscute in conducere (sau rude!) E cam mult, notiunea de conflict de interese spune ceva? Ori reprezinti patronatele (firmele in domeniu) si deci interesele lor, ori esti in Parlament sau in institutii si faci legi pentru binele celor de rand din breasla!

Despre aceia care sunt tehnicieni sau au facultatea de geografie si care pot practic sa faca lucrari, dar acum li se taie brusc acest drept, nu mai vorbesc. I-a anuntat cineva cand a pornit afacerea. Sunt vieti in joc, sunt credite etc Dar nu se justifica nici practic.

De ce naiba iti trebuie semestre de topografie, daca tu practic nu ai pe ce sa te sprijini pentru o drumuire si vii cu GPSul? De la GPS incolo cu 2-3 statii si radieri se poate descurca oricine cu liceul + experienta de 1-2 ani (formal, pe langa altul care stie).

Ah, ca nu e constiincios omul si baga date din burta, aia e alta treaba. Ar trebuie create conditiile, adica sa nu ma faci sa renunt naibii la lucrare, ca muncesc o saptamana pentru 500RON si culmea constat ca omul n-are acte! Uite asa sunt invatati (sau constransi) oamenii sa fie neprofesionisti, pentru ca poti justifica foarte greu in fata unui om simplu "de ce ti-a luat dumneata o saptamana sa faci lucrarea si lu' ing. Caisa i-a luat 2 ore (ca a citit pe plan)"??

Pe urma, ia spuneti-mi mie, daca sunt asa de multe puncte deplasate (cum recunoastea unul din oficialii din ANCPI, pe buna dreptate) ce se intampla cand calculezi drumuirea si iti iese imobilul la 30 de cm fata de "ce e pe plan"??? Corectezi din mouse, cumva? http://www.3xforum.ro/img/smilies/smile.png"> Hai sa fim seriosi!

Astept asadar ca OGR sau cum s-o mai numi sa se ocupe de problemele reale din teren. Nici mama geodezului cu 30 de ani experienta nu va sta sa calculeze drumuri pe baza de date de intrare aiurea, sa revina in teren (ganditi-va la costurile si timpul pierdut cu transportul, oamenii, aparatura, efortul si extenuarea) cand altii mai dastepti fac lucrarea in 2 ore.

Creati un cadru acceptabil ca asa putem da o lege sa se mearga cu picioarele in sus, dar n-o sa vedem pe nimeni incercand macar sa se conformeze. Isi va lua o autorizatie ca _poate_,, e capabil sa mearga cu picioarele in sus, asta da http://www.3xforum.ro/img/smilies/smile.png"> Dar nu va merge.



               

gogu_ologu


                  Inca ceva...

Mai tineti minte de taxa de 5% pe care am platit-o prin 2001 si 2002 (parca) din incasari (atentie, nu din profit) la oficiile de cadastru? Am platit-o ca ce?...

Am inteles ca niste oameni cu initiativa au dat in judecata (nu stiu pe cine) sica au castigat si de aceea (poate) nu se mai cere acea taxa. Asa, si eu care am platit raman de prost? Asta e un abuz; diferenta dintre noi si cei carora le-a luat Statul casele conf legii din 1974 e ca ei reusesc dupa ani sa isi recupereze (poate) casa, la noi nu merita sa te lupti pentru cateva milioane. Nota bene: a fost afisat, cu stampila, nu am platit-o ca prostu'.

O autoritate care se respecta, cand recunoaste ca a gresit, da banii inapoi, fara procese, ca n-ai ce sa judeci individual. Dar nu, apare ideea de a fenta autorizatul. Iar autorizatul se gandeste natural sa fenetze sistemul. Aici e buba.

Raman la parerea ca daca mai apar 1-2 degringolade din astea va iesi un mare haos, coruptia va fi si mai in floare iar notiunea de autorizare va cam scapa din mana.



               

Tophos


                  Ai dreptate


               

mariancornel


                  domnu' gogu' numai respect. o opinie documentata si de bun simtz.
din pacate asa e la noi, daca nu te fura STATUL, STATUL, STATUL, te fura ALTUL, ALTUL, ALTUL.



               

el2020


                  cadrul legal pentru autorizarea absolventilor de cartografie si cadastru funciar:

Lege nr. 288 din 24/06/2004
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 614 din 07/07/2004





   Art. 4. -
(1) Studiile universitare de licenţă corespund unui număr cuprins între minimum 180 şi maximum 240 de credite de studiu transferabile, conform Sistemului european de credite de studiu transferabile (ECTS).
   (2) În sensul prezentei legi, creditele de studiu transferabile sunt valori numerice alocate unor unităţi de cursuri şi altor activităţi didactice. Prin creditele de studiu transferabile se apreciază, în medie, cantitatea de muncă, sub toate aspectele ei, efectuată de student pentru însuşirea unei discipline.
   (3) La învăţământul de zi, durata normală a studiilor universitare de licenţă este de 3-4 ani şi corespunde unui număr de 60 de credite de studiu transferabile pentru un an de studiu. Durata studiilor de licenţă pentru învăţământul tehnic este de 4 ani.
   (4) La învăţământul seral, durata studiilor pentru obţinerea numărului de credite de studiu transferabile, necesare absolvirii, este mai mare cu un an faţă de cea de la învăţământul de zi în domeniul respectiv.
   (5) Durata studiilor pentru obţinerea creditelor de studiu transferabile la învăţământul cu frecvenţă redusă şi la distanţă se reglementează prin hotărâre a Guvernului.
   (6) Studiile universitare de licenţă asigură un nivel de calificare adecvat exercitării unei profesii în vederea inserţiei pe piaţa forţei de muncă, prin cunoştinţe generale şi de specialitate corespunzătoare.
   (7) În cadrul studiilor universitare de licenţă este obligatorie efectuarea unor stagii de practică.
   Art. 5. -
(1) Studiile universitare de licenţă oferă cunoştinţe şi competenţe largi, pe domenii de studii.
   (2) Absolvenţii cu diplomă ai studiilor universitare de licenţă îşi pot exercita profesia, conform competenţelor şi drepturilor corespunzătoare diplomei dobândite, sau pot continua studiile universitare prin masterat.
   (3) Ministerul Educaţiei şi Cercetării actualizează periodic, la propunerea Consiliului Naţional al Rectorilor, lista domeniilor şi specializărilor de licenţă, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
   (4) Universităţile pot organiza, cu finanţare din resurse proprii, şi studii în alte specializări decât cele prevăzute la alin. (3), cu respectarea procedurilor de autorizare şi acreditare.

   CAPITOLUL II
 Ciclul I - studii universitare de licenţă


   Art. 18. -
(1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei stabilesc, având în vedere prevederile prezentei legi, corespondenţa dintre calificările universitare şi clasificarea ocupaţiilor, precum şi modificările necesare în sistemul de salarizare, în condiţiile legii.
   (2) Diplomele absolvenţilor de învăţământ superior sunt recunoscute şi oferă drepturi în condiţiile stabilite de legislaţia în vigoare la data obţinerii actului de finalizare a studiilor.
   (3) Diplomele absolvenţilor de învăţământ superior cu durata de 5-6 ani sunt de drept echivalente cu diplomele de master.
   (4) Diplomele acordate după finalizarea studiilor universitare de licenţă, de masterat şi de doctorat asigură accesul la profesii şi ocupaţii diferite, care vor fi stabilite prin lege.
   Art. 19. - Prevederile prezentei legi se aplică învăţământului superior public şi privat, acreditat şi autorizat provizoriu, care funcţionează în condiţiile legii, începând cu anul universitar 2005-2006, pentru studenţii admişi în anul I, cu excepţia prevăzută la art. 1 alin. (4).
   Art. 20. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă prevederile art. 57, art. 60 alin. (2), art. 62-65, art. 72 alin. (4)-(6) şi ale art. 73 alin. (1) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificările şi completările ulterioare.


Lege nr. 84 din 24/07/1995
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 167 din 31/07/1995



   CAPITOLUL IX
 Învăţământul superior

   Art. 55. - Învăţământul superior se realizează prin instituţii de învăţământ şi de cercetare: universităţi, institute, academii, conservatoare şi colegii universitare.
   Art. 56. - Înfiinţarea instituţiilor de învăţământ superior se face prin lege.

   Secţiunea 1
Organizarea învăţământului universitar

   Art. 57. - Învăţământul universitar are caracter deschis şi se organizează sub formă de:
   a) învăţământ universitar de scurtă durată;
   b) învăţământ universitar de lungă durată.
   Art. 58. - Învăţământul universitar de stat este gratuit, cu excepţia taxelor percepute pentru înscrierea la concursul de admitere, înmatriculări şi reînmatriculări, reexaminări, repetenţie şi repetarea examenului de absolvire sau de licenţă. De asemenea, se pot percepe taxe şi pentru activităţi didactice neincluse în planul de învăţământ, solicitate de studenţi şi aprobate de consiliul facultăţii. Cuantumul taxelor se stabileşte de către senatele universitare.
   Art. 59. -
(1) Pot participa la admiterea în învăţământul universitar absolvenţii de liceu cu diplomă de bacalaureat. Organizarea admiterii este de competenţa fiecărei instituţii de învăţământ superior, pe baza criteriilor generale stabilite de Ministerul Învăţământului. Concursul de admitere se poate organiza în două sesiuni.
   (2) Absolvenţii de liceu, care au obţinut într-unul dintre ultimii 2 ani de studii distincţii la olimpiade şcolare internaţionale, concursuri artistice sau sportive de nivel continental, mondial sau olimpic, au dreptul de a se înscrie în învăţământul universitar fără susţinerea concursului de admitere la acele facultăţi sau secţii de specialitate la care admiterea conţine în probele de concurs disciplina la care au fost distinşi.
   (3) Cifra de şcolarizare în învăţământul universitar de stat se stabileşte anual, prin hotărâre a Guvernului, pe baza studiilor de prognoză şi la propunerea senatelor instituţiilor de învăţământ superior.
   (4) În învăţământul universitar de stat condiţiile de admitere, reţeaua şi cifrele de şcolarizare se fac publice cu cel puţin 6 luni înainte de începerea anului universitar.
   Art. 60. -
(1) Activitatea didactică se poate organiza în următoarele forme: de zi, seral şi fără frecvenţă. Formele de învăţământ seral şi fără frecvenţă pot fi organizate numai de către instituţiile de învăţământ care au şi cursuri de zi.
   (2) Durata studiilor în învăţământul seral şi în cel fără frecvenţă este mai mare cu un an decât cea prevăzută pentru învăţământul de zi.
   (3) Diplomele sau certificatele de absolvire eliberate de instituţiile de învăţământ superior pentru specializările acreditate sunt echivalente, indiferent de forma de învăţământ absolvită.
   (4) Studenţii pot urma concomitent două specializări, dacă îndeplinesc condiţiile de admitere cerute. Studenţii respectivi pot beneficia de bursă de stat pe durata maximă a unei specializări.
   (5) Absolvenţii cu diplomă de licenţă pot urma o a doua specializare, fără concurs de admitere, în condiţiile stabilite în Carta universitară.
   Art. 61. -
(1) În instituţiile de învăţământ superior pot fi înscrişi şi studenţi străini, în conformitate cu prevederile legale.
   (2) Cetăţenii străini care studiază în România în învăţământul superior de stat, cu excepţia celor care beneficiază de burse din partea statului român, plătesc taxe de şcolarizare stabilite anual prin hotărâre a Guvernului.

   Secţiunea a 2-a
Învăţământul universitar de scurtă durată

   Art. 62. -
(1) Învăţământul universitar de scurtă durată este de 3 ani, cu excepţia cazului prevăzut de art. 64 alin. (2), şi este organizat în colegii universitare, în cadrul instituţiilor de învăţământ universitar de lungă durată.
   (2) Înfiinţarea colegiilor universitare se aprobă de către Ministerul Învăţământului, la propunerea senatului instituţiei de învăţământ superior.
   Art. 63. -
(1) Admiterea în colegiile universitare se face pe baza criteriilor prevăzute pentru învăţământul universitar de lungă durată.
   (2) Studiile în învăţământul universitar de scurtă durată se încheie cu examen de absolvire, organizat pe baza criteriilor elaborate de către Ministerul Învăţământului şi a unei metodologii stabilite de senatele universitare. Absolvenţii primesc diplome în care se specifică domeniul specializării dobândite.
   (3) Absolvenţilor care nu au promovat examenul menţionat la alin. (2) li se aplică prevederile prezentei legi.
   Art. 64. -
(1) Colegiile cu profil pedagogic asigură pregătirea de institutori pentru învăţământul preşcolar şi primar; aceştia dobândesc specializarea şi pentru predarea în învăţământul gimnazial, după caz, a unei discipline: limbă străină, muzică, desen sau educaţie fizică.
   (2) Durata studiilor la colegiul pedagogic este de 2 ani, pentru absolvenţii liceelor pedagogice, şi de 3 ani, pentru absolvenţii liceelor cu alt profil.
   (3) În cadrul colegiilor pedagogice funcţionează serii paralele, cu planuri de învăţământ diferite, în raport cu durata şcolarizării.
   Art. 65. -
(1) Absolvenţii cu diplomă ai colegiilor universitare pot continua studiile în învăţământul universitar de lungă durată, în cadrul profilului studiat iniţial sau apropiat, prin concurs, în limita locurilor disponibile pentru anul universitar curent, stabilite de senatul instituţiei de învăţământ superior primitoare. Criteriile de înscriere se stabilesc de instituţiile de învăţământ universitar de lungă durată.
   (2) Candidaţii admişi vor susţine examenele de diferenţă stabilite de consiliile facultăţilor. În urma promovării examenelor de diferenţă, candidaţii vor fi înscrişi în anul III al învăţământului universitar de lungă durată.



               

el2020


                  mai mult :

Legea nr. 16/2007
Art. 5. – (1) Geodezul este un specialist pregătit în efectuarea lucrărilor de geodezie, topografie, fotogrametrie, teledetecţie, cadastru, cartografie şi sisteme informaţionale geografice, potrivit reglementărilor legale în materie.

Lege nr. 217 din 02/07/2007
Art. 3. - Pot să întocmească lucrări de cadastru necesare înscrierii în cartea funciară, precum şi măsurători şi lucrări tehnice de dezmembrare şi alipire, rectificări de hotare ale unităţilor administrativ-teritoriale, rectificări ale limitelor intravilane ale localităţilor, măsurători şi lucrări tehnice necesare întocmirii documentaţiilor de scoatere din circuitul agricol:
   a) geodezii, astfel cum sunt definiţi în Legea nr. 16/2007 privind organizarea şi exercitarea profesiei de geodez, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2007;
   b) absolvenţii cu studii postliceale sau medii de specialitate, cu o vechime în activitatea de specialitate de minimum 2 ani, autorizaţi conform reglementărilor în vigoare la data autorizării.



               

el2020


                  Ma uimeste lipsa de discernamant juridic a D-lui avocat Vasilica Coroiu in plangerea prealabila adresata ANCPI.
Pai e nevoie de o lege speciala ca sa pot sa lucrez intr-o anume profesie?
Am dreptul constitutional sa prestez un anume serviciu domnule avocat nu e nevoie de o lege speciala pentru asta.Pentru zidari, dulgheri, etc. e nevoie de o lege speciala ca sa lucreze dupa ce au absolvit o scoala cu  specializarea asta?
E clar ca legiuitorul se refera la dreptul de semnatura a acestor categorii enuntate la articolul 3. din lege.
Iar acest articol are doua subpuncte:
a) geodezi,
b)ceilalti care chipurile nu corespund criteriilor .
Dupa aceasta logica inteleg ca si categoria a) si categoria b) are aceleasi drepturi, in virtutea unui rationament simplu, prin faptul ca sunt enuntate.
Sau daca sunt trecuti la a),adica primii,  numai geodezii au dreptul sa lucreze pe servicii de specialitate?
Va redau paragraful din plangere:
,,Din interpretarea Legii 217/2007 rezultă,  conform prevederilor  art. 3 lit. b), că absolvenţii cu studii postliceale pot executa  lucrări de cadastru, ori dreptul de a efectua lucrări nu este interzis de Legea 16/2007, fiecare persoană având dreptul de a încheia, în condiţiile legislaţiei muncii, un contract în temeiul căruia poate să presteze un anumit serviciu. Însă, în contextul Legii 16/2007, la art. 5 se prevede că ''lucrările nu pot fi recunoscute legal decât dacă sunt realizate de un geodez cu drept de semnătură'', drept pe care o persoană  nu îl poate dobândi decât în temeiul procedurii instituită de Legea 16/2007.
                                                                                                             Avocat Vasilica Coroiu"