Clarificare

Creat de cadian, Oct 03, 2014, 07:51 PM

« precedentul - următorul »

cadian

Am fost zilele trecut la o preluare de amplasament.Eu fiind topograful firmei de constructii. In comisie mai era, proiectantul, cu un topograf care a facut ridicarea initiala , dirigintele de santier si un reprezentat al primariei respective (lucrarea era un drum). Totul decurge frumos pana cand se ajunge la predarea bornelor. La care dirigintele de santier imi spune citez : "topograful care a facut ridicarea spune ca in zona asta unde stau eu acum are o borna si o sa va dau coordonatele ei dupa ce predam amplasamentul " si vrea sa treaca la alt capitol. Il opresc pe stimabil si il rog frumos sa imi arate borna, toti indignati cum cer assa ceva. Ca de cand stiu eu ca se cere asa ceva, ca pentru ce imi trebuie. Stiam de la inceput ca nu era bine facuta lucrarea. Apoi a inceput si topograful care a masurat cu tot felu de ofense, eu fiind mai tanar. Ca replica la injuriile aduse de respectivul, tot politicos am cerut sa imi predea un exemplar din studiul topo, o schita cu reperajul bornelor si cel putin 1 borna pe KM, plus ca nu am semnat pentru preluare astfel predarea nu a avut loc.

Intrebare pentru colegii cu mai multa experienta pe santier. Am procedat corect ?
 Ce ar trebui sa predea (obligat) un proiectant topografului din partea constructorului ?

Va spun toate astea ca desi de 2 ani pe santiere am auzit de prea multe ori ca nu am trasat bine ca nu am facut nu stiu ce, desi proiectul era sub orice critica. Ma refer in special la drumuri.
Multumesc

geosilva

Ai procedat foarte bine, insa nu neaparat si eficient.

Constatarea ca o ridicare topo nu este corecta se poate face in orice moment din care ai intrat in mod legal in posesia documentatiei tehnice de la proiectant.
Daca constati, ulterior primirii amplasamentului, faptul ca ridicarea topo este eronata, tu avand contract cu constructorul si nu ai nici o posibilitate sa aplici acel proiect, atunci singura solutie este sa refaci integral ridicarea care autormat va conduce si la o refacere de proiect urmata in mod firesc de o intarziere a termenelor.

Totodata faptul ca o ridicare este eronata nu o constati numai prin verificarea unor borne, ci prin refacerea unei portiuni de ridicare, eventual dintre doua borne, iar acest lucru il poti face numai dupa preluarea amplasamentului.

Ca si implicatie directa, constructorul deci implicit si topo vor fi verificate de Consultant dupa coordonatele din proiect.

Recomandarea noastra pentru aceste cazuri este ca asemenea cazuri sa te raportezi strict la relatia ta contractuala cu constructorul si sa nu intri in divergente cu Bneficiarul ori consultantul sau Proiectantul deoarece interesele lor sunt alteel fata de cele ale tale.

Cel mai bine este sa nu semnezi pv de preluare, fara sa te certi cu cineva (semnarea cu obiectiuni implica o asumare totusi) si ulterior ii demonstrezi doar constructorului faptul ca nu poate sa-si faca treaba.

Ar fi indicat sa ai si niste clauze BETON pentru aceste situatii si nu cred ca este o masura de precautie excesiva.

Noi am fost intr-o situatie identica (asistent topo pt constructor), ne-am tinut pe pozitii si au trebuit sa refaca integral proiectul in baza ridicarii topo refacute.

Dupa toate aceste intamplari, topo si proiectantul lui nu au avut de suferit.

Modificat de geosilva (03-10-2014 17:28:36)

Marian

Ai procedat corect. De regula, ridicarile topo sint facute de cite un neica nimeni, (stampilate de un alt topograf autorizat), care va gasi totdeauna pretexte sa nu predea nimic, ptr ca orice va preda(borne, inv coord, ridicarea in format digital, etc) va fi egal cu ZERO. Minimum ce trebuie sa predea conform legii este inventarul de coordonate(x, y, z) al retelei de sprijin, iar la teren punctele corespunzatoare acestui inventar. Si nici atunci nu poti fi sigur de ele decit dupa ce le verifici. Nu prelua amplasamentul fara verificarea aceasta ca o iei in barba si-ti vei blestema zilele! Si sa te mai obisnuiesti cu o *regula*- TOPOGRAFUL CARE TRASEAZA E DE VINA! Ai grija ce faci!

Mit

De unde-ai scos-o p'aia cu o borna pe km?
Din pacate, asta-i nivelul unei mari parti din breasla noastra. Cum mai spuneam si-n alte postari, oameni fara principii, verticalitate, etc. (asta a fost vointa politicului: multi da'... )
Ti-ai pus problema ca poate nea topograful ala a pus doar stampila si nici n-a iesit pe teren? Banu' sa iasa iar dupa noi potopul.
Poate ca nu vrea sa-ti dea bornele pt. ca i-ar fi prins lui bine lucrarea de trasare (asistenta de santier).
Tu cam vrei mura-n gura. Ia fa-ti tu reteaua ta si trasezi dupa ea proiectul, iar cand or sa vada ca nu pica cu ridicarea lor, sa vezi atunci cum incepe balciul.  :hi:

cadian

Multumesc. Am observat regula asta.

cadian

Nu vreau eu nimic. Borna pe km era pentru nivelment.

cadian

Imi  cer scuze. Consider ca intre noi (topografi) ar trebuie sa fie un ajutor si o comunicare continua. Astfel nu o sa cer ce nu pot oferi. Am facut cateva planuri pentru proiecte de drum, apa, canal si ca ajutor pentru viitorul constructor, topograf care lucreaza dupa mine, am amplasat borne unde am putut, nu mare lucru , 1 groapa de 1 m adancime cu un fier beton in varf in care am dat gaura cu un burghiu mic, cuie in asfalt, beton, schite de reperaj, absolut tot ce a fost nevoie si cat am putut. La proiectanti am predat pe langa ce mi-au cerut ei, un CD (partea topo) cu absolut tot ce am lucrat la ridicarea respectiva, poze, relevee la timpane, chiar absolut tot ce aveam in folderul lucrarii respective. Pe CD scris cu rosu. Se preda sub semnatura topografului executant.

Modificat de cadian (03-10-2014 17:48:44)

crs

Eu merg pe ce a spus geosilva.

Nu e obligatoriu sa ai borne la fiecare km dar de avut trebuie sa ai (sa le preiei). Si sa fie si materializate. Cum altfel poti verifica ridicarea topo daca nu ai borne (in special la un drum unde nu ai "elemente fixe" gen colt gard, casa, etc). Iar normal "bornele" trebuie sa aiba vizibilitate intre ele (stai pe una si te orientezi pe alta).

In principiu bonele preluate de tine la are si cel de la asistenta tehnica, cel ce te va verifica ulterior. Iar pt. a avea un "limbaj comun" e necesar ca verificarile sa plece din aceleasi puncte cu aceleasi coordonate. Nu toata lumea are gps si daca iti vine la verificat cu o drumuire facuta de el cu n puncte...

Eu la toate lucrarile de drumuri preluam bornele cu coordonatele aferente si imi faceam propriul sistem "local" pe baza punctelor respective. Toate lucrarile le preluam int-un anumit sistem de coordonate dar nu inseamna ca acel sistem era batut in cuie pe lucrarea respectiva.

Nea X-ulescu trebuie sa predea bornele, chiar daca i-ar fi prins lui bine trasarea respectiva. Daca trebuie sa le predea inseamna ca nu a prins-o, iar in contractul ce l-a avut ar fi trebuit specificat si predarea bornelor. Eu cind contractam pe cineva sa imi faca un plan topo (la lucrari lineare) ii ceream in contract sa imi predea si reperajul bornelor. Ce ar fi ca cel ce a facut proiectul sa nu vrea sa il dea ca poate i-ar fi prins bine lui sa faca executia?

cadian

Privind un alt aspect pot sa spun si urmatoarele:
Din punctul de vedere a directorului fimei de constructii pentru care lucrez, el vede asa lucrurile (gandite la rece normal).
lucrarea costa 100 000 si are termen 10 luni
daca eu intarziu lucrarea cu i luna el pierde 10000 deoarece nu a putut incepe lucrarea si a pierdut primul termen de viramente.
Trebuie sa avem in vedere ca ordinul de incepere a lucrarilor este emis deja.

crs

Pierde doar daca e din vina lui/voastra. Daca e din vina altora nu. Din contra, de obicei se cer bani in plus daca proiectul nu e bine realizat.

cadian

Am inteles.Asta nu stiam.

bad wolf

@cdian , ai dreptate sa soliciti reteaua tpografica de pe care s-a facut riciarea ,
dar  in ceea ce priveste corectitudinea proiectului, liniteste-te. Eu a trebuit sa adaptez( cu acordul proiectantului si adirigintelui de santier) pe teren 90% din proiectele la care am lucrat, Si nu intotdeuna a fost vina celui care a masurat(proiectul a fost aplicat la 5-6 ani dupa efectuarea masuratorilor).
CA SA N- AI PROBLEME (INTOTDEUNA TOPOGRAFUL E DE VINA) VA TREBUI SA TE ADAPTEZI DIN MERS. NU AI TIMP SA FACI CE VREI TU !

Modificat de bad wolf (21-10-2014 12:48:20)
Sper sa gasesc cararea corecta !

cadian

interesant sfat. Multumesc badwolf

Am intalnit si eu astfel de drumuri, gen drumuri agricole unde topograful a masurat pe unde era drumul existent, in 4 ani tractoarele au facut alt drum, alte curbe, unii au intrat cu porumbul prea mult, etc, dar oarecum e de inteles la astfel de lucrari.